Det kan være altafgørende at have en god ledelse i en virksomhed, der er motiverende og inspirerende for medarbejderne. Derfor kan det også være essentielt at finde den rette profil til at varetage denne vigtige rolle, hvilket måske kan gøre det mere vanskeligt at udfylde en sådan rolle på kort varsel.

Find interim ledelse

Der findes flere bud på en erfaren interim manager, der kan varetage en ledelsesrolle i din virksomhed så længe, behovet må gøre sig gældende. En interim manager er en professionel leder, du som virksomhed kan ansætte som leder i din virksomhed i en midlertidig periode, for eksempel hvis du står i en situation, hvor ansættelsesprocessen af en ny fast leder trækker ud. På den måde mangler der ikke en leder til at holde virksomheden sammen, og du får mulighed for ikke at forhaste din beslutning om hvem, der skal efterfølge i denne vigtige stilling.

Derudover har en interim manager ofte en masse kompetencer og erfaring, der gør at de kan overtage rollen under trygge omstændigheder. Dermed er virksomheden er i gode hænder, hvilket kan være altafgørende i en ellers stressfuld situation. En interim manager har også erfaring med at komme ind og hurtigt skabe sig et overblik og få virksomhedens dagligdag til at glide så nemt som muligt. De vil også kunne være med til at guide jer ind i en ny fase, når en ny person er blevet ansat – eller hvis I i virksomheden har fundet en anden løsning.

Find en afløser blandt dine medarbejdere

Hvis en interim manager ikke er noget for dig, kan du også overveje den mulighed, der er at få en allerede ansat til at udfylde rollen enten fast eller som en midlertidig løsning til ansættelsesprocessen er fuldendt. Det kan måske give mere tryghed, at det er en person, der allerede er inde i virksomhedens rammer og forstår sig på disse i højere grad end en udefrakommende.

Derudover kan det også være en mulighed for at teste en medarbejders potentiale af, og se om vedkommende kan varetage en sådan position i virksomheden. Har I egnede kandidater internt, så er det oplagt at overveje, om en af dem skal overtage stillingen fra en afgået leder. En medarbejder har kendskab til virksomheden og jeres arbejdsgange, og det kan gøre opstarten i den nye stilling lettere. Det medfører stadig en ny ansættelse, i medarbejderens gamle position, men det kan være mere overskueligt at ansætte til en position, der ikke er ledelsen.

Besvar